Eric van den Berg over kerk en social media

Gepubliceerd op: 6-1-2014 om 08:58 door G. Idema. Bron: www.nieuwwij.nl

'S-GRAVENHAGE - In een interview met NieuwWij geeft Eric van den Berg zijn visie op onder meer de toekomst van kerk, religie en social media.

Hij constateert dat Paus Franciscus de mediacultuur begrijpt, hetgeen een groot voordeel is wanneer het gaat om het tonen van moreel leiderschap in de wereld. Meer algemeen is hij vol lof over de wijze waarop het Vaticaan al vijftien jaar lang met de nieuwste media omgaat: "Alles is uit de kast getrokken om met rust en verstand voorbij de hype deze nieuwe mediavormen te benaderen. Er is een uitmuntende praktisch-theologische doordenking, er zijn strategische keuzes gemaakt, kennis is ingekocht (Microsoft, Google, IBM: ze komen graag naar Rome) en de uitwerkingen zijn zonder uitzondering succesvol: het YouTube-kanaal, @pontifex of jongerenapps. De pontificale raad voor sociale communicatie laat zien hoe je mondiaal in deze eeuw digitaal moet communiceren vanuit je corporate identity.”

Onderstaand nog enkele fragmenten uit het interview

Wat hebben al die ontwikkelingen op social media gebied de afgelopen jaren concreet opgeleverd voor kerken en religieuze organisaties? Zijn er meer mensen naar kerkdiensten gegaan, is de kerk zichtbaarder geworden in de samenleving?

“Het is een misverstand dat social media wel even de kerk vol zouden krijgen. Het is een communicatiemiddel en het gaat om de boodschap zelf. Daardoor is bijvoorbeeld Katholiek.nl bekend geworden of is een site als Nieuwwij.nl succesvol.

De grootste verdienste is dat reli-organisaties en reli’s zelf zichtbaarder zijn geworden. Neem zuster Marianne van Haastrecht: een uitstekend voorbeeld van hoe je als kloosterlinge de wereld van binnen naar buiten kunt laten stromen en daarmee nieuwe mensen bereikt. Of de media-aandacht die Mijnkerk.nl heeft gekregen: communicatie maakt zichtbaar en actualiseert.

Een ander voorbeeld is dat er meer begrip is ontstaan tussen verschillende christelijke stromingen dankzij social media. Jammer genoeg is er weinig kruisbestuiving tussen hindoes, moslims, joden en christenen online. Het zou mooi zijn als er een online versie komt van de interreligieuze vredesontmoeting in Assisi.”

Wat verwacht je de komende jaren aan nieuwe, spannende ontwikkelingen op jouw vakgebied?

“Het grote gevecht om de surfer tussen Google Plus en Facebook ligt voor de hand. Als Google+ gaat monetizen en social media en social advertising verder integreert in hun algoritmes, gaat het leuk worden tussen die twee.

In algemene zin wordt het ook spannend hoe mensen, communities en data verder aan elkaar worden gekoppeld.

Daarnaast gaat privacy nieuwe aandacht opeisen, dankzij Facebook-rechtszaken, Snowden, de Google-bril en de NSA. Maar vooral dankzij onszelf door wat we online delen. Social media zijn geen toy boy meer. Dat zie je aan het Whatsapp alternatief WeChat: zij zijn onder meer succesvol omdat ze privacy serieus nemen in de ogen van hun jonge gebruikers. Aan de andere kant: social media zijn speelgoed: met social entertainment is immers fors geld te verdienen. Reli-organisaties moeten naar die ontwikkeling van gamification kijken.”

Lees het volledige interview