Uitgeverij van Abdij van Berne en de Vlaamse uitgeverij Halewijn zijn een onderzoek gestart naar de toekomst van christelijke tijdschriften, websites en fora.
Er zijn verschillende signalen dat het niet overal even goed gaat met christelijke tijdschriften en websites: ordes stoppen met de publicatie van hun nieuwsbrieven, organisaties heffen hun tijdschriften op, websites verdwijnen of andere organisaties nemen publicaties over.
De achterliggende mix van trends is bekend: secularisering, vergrijzing, gebrek aan financiële middelen, onbekendheid onder het publiek en onduidelijkheid over de toekomst zetten veel christelijke organisaties en fora onder druk. Tegelijk weten we dat met name jongeren op zoek zijn naar spiritualiteit en een ankerpunt waaraan ze zich kunnen verbinden.
In kaart brengen
Tegen deze achtergrond zijn uitgeverij Halewijn en Berne Media eind februari begonnen om de huidige situatie in kaart te brengen, op zoek naar stappen die positieve verandering kunnen brengen. Intensiever samenwerken? Ja, maar hoe dan? Aan de achterkant de financiële lasten verdelen en aan de voorkant het eigen verhaal laten horen. Klinkt plausibel, maar niets zo weerbarstig als de praktijk.
Er is een vragenlijst rondgestuurd aan een grote groep communicatiemedewerkers en eindredacteuren van christelijke media. Voor het onderzoek is het belangrijk dat zoveel mogelijk organisaties deelnemen. Immers, hoe meer deelnemers, hoe representatiever de resultaten.
Meedoen?
De sluitingsdatum van het onderzoek is woensdag 30 maart 2022. De resultaten worden in het najaar bekend gemaakt. Indien de omstandigheden het toelaten gebeurt dat tijdens een live symposium.. Het onderzoek wordt uitgevoerd door The bitter end.
Meer weten? Meedoen? Stuur een mailtje naar Greet.debruijn@thebitterend.nl